Nytt smått och gott till kameran

2008-12-29 @ 21:55:12
Jajamen, idag fick jag två grejer jag klickat hem från tradera.
Jisses vad glad jag blev hi hi

Denna fjärrisen blev det.
Fattar inte riktig den än.
Stod och tryckte och tryckte och inget hände.
Men jag stod för nära ju hi hi
Klant!
Den passar till mer än bara min olympus därför är det så många likadana knappar.


Sedan en annan sak oxå som jag verkligen längtat efter.
En diffusor till vanlig pop up blixt!
Har lixom inte råd att köpa ny blixt nu och den som är inbyggd är helt okej (än så länge) men denna grej gör den ännu bättre.



Jag tog några (fula) testbilder för att se effekten så jag lägger upp det här så får ni med se.

Alla foton är tagna med exakt samma inställningar
Första bilden är med enbart blixt.
Pappret är för blå-grått.
Mascara tubens färg är inte riktigt de samma som i verkligheten.
Skuggan bakom är väldigt mörk och skarpa kanter.


Denna bilden är med vit diffusor på blixten.
Pappert är mer vitt, skuggan är ljusare och mjukare och färgen på mascaran är nästintill exakt som i verkligheten.


Nu är detta ju ett kasst objekt att fota med den gula och den blå diffusorn.
Dom lämpar sej bäst för att få fram vissa effekter eller dämpa andra störande färger.
Men jag tog två bilder iaf så ni ser att det verkligen sätter färg =)




Ett till exempel med en tomte.
Första är utan diffusor.
Samma sak här, färgerna är onaturliga, pappert är för grått, skuggan mörk och kantig.




En anna sak som är bra med denna är att den minskar risken att objektivet lämnar skugga efter sej när man fotograferar på nära håll.
Nu har inte jag nått macro objektiv men det räcker man är lite för nära ändå så blir det skuggor överallt.
Här på första är det bara vanlig blixt utan diffusor och om du kollar i nedre kanten så ser du den mörka skuggan efter objektivet


Så här långt fick jag backa med kameran för att slippa skuggan


Och här är närbild med diffusorn på,jag hade nog kunnat komma lite närmare utan att lämna skugga men det var för mörkt för att fokusera manuellt,såg inte ett skit ha ha


För övrigt har det inte hänt mycket här idag.
Hingsten va på möte med jobbet och blev erbjuden att börja dagtid igen nästa år men nu vet han inte om han vill det.
Jäkla hattande fram och tillbaka tycker jag =P

Min dångel är fortfarande sölig som fan här,och det kommer den att var tills den 1:e.
Jag har surfat upp alla mina GB nu ha ha
Tills dess får jag klara mej på 32kbps vilket är skiiiit lite!
Jag försöker svara på era kommentarer men vissa sidor tar så lång tid så det går inte.
Men svarar som sagt istället då den 1:e
Sluta nu inte kommentera bara för det för jag läser alla och testar att komma in till er.

Nu lämnar jag in för ikväll.
I morron ska jag hem till mitt gullefjun och pussa på henne och kanske blir det en och annan bild.


Pöss
Ciao

© Ingen använding eller kopiering av mina bilder är tillåten! ©
© Fråga först och länka tillbaka så får du låna ©

Kommentarer
Postat av: AnnaKK

Gomorron! :-)



Himla intressant med testet av diffus-grunkorna!!! De fästs alltså på blixten ungefär som en sån där "svart sjörövarlapp för ögat"!?



Jag som närmast hatar att använda pop up-blixt (och aldrig lär bli färdig till att köpa en extern) skulle säkerligen uppskatta åtminstone den vita! :-)



Ha en toppenfin dag!!!

2008-12-30 @ 07:50:11
URL: http://handerblandander.blogg.se/
Postat av: unkis

hej älskade syster. jag ville bara önska dig o hingsten ett riktigt Gott Nytt År,, ligger här med värsta förkylning. kände väl att nått var på gång men inte att det skulle bli så att jag skulle bli tvungen att stanna hemma från jobbet. nåväl nu e de ju så. jag undrar lite hur det blev med stativet? Nu får ju oxå hingsten bestämma sig hur han ska ha det nu när han har blivit erbjuden dagtid, han mår ju inte bra på att jobba natt sa du ju! ja ja , nej ska lägga mig en stund nu. glöm inte att jag älskar dig av hela mitt hjärta.

2008-12-30 @ 08:50:54
Postat av: Sess

UNKIS: Gott nytt år på er.Hoppas du mår bättre idag hjärtat!

Det blev som sagt inget stativ i förrgår, men har hittat ett på tradera för 350.

Kan kanske få det lite billigare om jag väntar lite.

spännande hi hi

Nej han säger ju att han inte mår bra av att jobba natt men så får han ju jobba fler timmar för lägre lön om han går tillbaka till dagtid.

Vilket han såklart visste men han tänkte nog inte på det.

Han har till februari att bestämma sej så vi får väl se.

Krya på dej nu älskade syster!

Saknar dej så!

Kram

2008-12-31 @ 12:27:14
URL: http://twinkle.blogg.se/

Snacka Här:

Du Heter?
Kom ihåg mig? (Fungerar ej!!!)

E-postadress:

Bloggar Du Oxå?

Babbla På Här:

Trackback
Hem

Min profilbild bloglovin


NAMN: Sess
ÅLDER: 24
LÄNGD: 160 cm, säger vi ;)
HÅRFÄRG: Svart/rött, varierar
ÖGONFÄRG: Blå
BOR: Östra Göinge, skåne
CIVILSTATUS: Sambo, med Hingsten

INTRESSEN: Jag älskar att fota! Igentligen gillar jag allt som handlar om att skapa. Tex rita, måla, baka, sy osv. Så ofta jag kan träffar jag min älskade stora syster Unkis och mitt gudbarn Jessica. En fika här och där är mysigt! Det händer ibland att jag tar en riktigt lång cykeltur både i ur och skur, det är så mysigt!

OM BLOGGEN: Det här är först och främst min dagbok, jag skriver allt som just för stunden snurrar i mina tankar.Men mest av allt handlar den om mina bilder, livet med Hingsten och sorgen efter mina föräldrar. Oftast är det en glad blogg, ibland lite tråkig, flummig och konstig. Ibland lite arg och ledsen. Men mest av allt visar jag mina bilder här. Så kika gärna runt en stund och glöm för allt i världen inte att lämna en kommentar innan du går! Pöss pöss!

Besökare Totalt
Online Nu

RSS 2.0